تابناک گزارش می‌دهد؛

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان 

بهداشت دهان و دندان نقش مهمی بر سلامت و تندرستی بدن ما دارد و عدم به کارگیری راهکارهای اصولی حفظ بهداشت دهان و دندان به حفظ سلامت دندان و لثه آسیب وارد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶ 08 August 2024
خبرگزاری تابناک-گروه استان‌ها-حدیث پیروزیان: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت را افزایش دهد.
 
آمارها نشان می‌دهد که بیشتر از ۹۰ درصد افراد تا سن ۳۴ سالگی حداقل یک دندان خراب دارند و در ایالات‌متحده آمریکا سالانه بیشتر از ۱۲۴ میلیارد دلار برای مراقبت‌های دهان و دندان هزینه می‌شود.
 
حقایقی در خصوص بهداشت دهان و دندان
 
آمارهای به‌دست‌آمده از سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد برخلاف تأکیدی که نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان می‌شود، درصد زیادی از افراد دنیا با مشکلات مربوط به دندان و بیماری‌های لثه دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع در گروه‌های فقیر و محروم جامعه نیز بسیار شدیدتر است.
 
بین ۶۰ تا ۹۰ درصد از کودکان مدرسه‌ای حداقل یک دندان پوسیده دارند، تقریباً ۱۰۰ درصد بزرگسالان حداقل یک دندان پوسیده دارند و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بزرگسالان بین ۳۵ تا ۴۴ سال از بیماری‌های شدید لثه رنج می‌برند.
 
همچنین حدود ۳۰ درصد از افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال هیچ دندان طبیعی ندارند و در بیشتر کشورها از هر صد هزار نفر یک تا ۱۰ نفر به سرطان دهان مبتلا هستند.
 
علائم مربوط به مشکلات دهان و دندان
 
مشکلات دهان و دندان یک شبه ظاهر نمی‌شوند و در بسیاری از مواقع بی‌توجهی و عدم درمان به‌موقع موجب ایجاد مشکلاتی جدی در بهداشت دهان و دندان می‌شود.
 
پیشنهاد می‌شود که سالانه ۲ بار دندان‌های خود را به دندانپزشک نشان دهید و مطمئن شوید که مشکلی جدی در دندان‌هایتان وجود ندارد.
 
با بروز کوچک‌ترین مشکل در دندان‌ها باید به سرعت نسبت به درمان اقدام کنید تا پوسیدگی‌ها و مشکلات دندان تشدید نشود.
 
علائم هشداردهنده مشکل دهان و دندان
 
مشکل دهان و دندان علائمی دارد، مانند زخم لثه که بعد از یک تا ۲ هفته بهبود پیدا نمی‌کند، خونریزی و تورم لثه‌ها بعد از مسواک زدن و بوی بد دهان از جمله این موارد است.
 
همچنین حساسیت ناگهانی دندان‌ها به دماهای سرد و گرم، درد دندان و درد لثه، لق شدن دندان‌ها و عقب رفتن لثه، درد در هنگام جویدن و گاز گرفتن، تورم صورت و گونه و قفل کردن ناگهانی فک، لب پر شدن و ترک خوردن دندان‌ها و خشکی شدید دهان از علائم هشدار دهنده مشکل دهان و دندان محسوب می‌شود.
 
علت بیماری‌های دهان و دندان
 
تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در دهان باعث بروز مشکلات مربوط به دهان و دندان می‌شوند.
 
هر چند که مقدار کم این باکتری‌ها و ویروس‌ها بی‌ضرر است، اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تشدید مشکلات دندان می‌تواند باکتری‌های تولید کننده اسید را در دهان افزایش دهد و مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند.
 
اسیدی شدن فضای دهان می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند و حفره‌های دندانی را افزایش دهد.
 
تجمع پلاک روی دندان‌ها موجب ایجاد جرم روی دندان می‌شود و به تدریج به لثه‌ها آسیب وارد می‌کند.
 
مهمترین عوامل بیماری‌های مربوط به دهان و دندان
 
عوامل بیماری‌های مربوط به دهان و دندان شامل سیگار کشیدن و مصرف دخانیات، مسواک نزدن و عدم مسواک زدن درست دندان‌ها، مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، دیابت و مصرف داروهای کاهنده بزاق دهان و یا سابقه خانوادگی و ژنتیک است.
 
همچنین ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز، تغییرات هورمونی و یا ریفلاکس معده و استفراغ مکرر از عوامل محسوب می‌شود.
 
مهم‌ترین راه‌های حفظ بهداشت دهان و دندان
 
مهم‌ترین قدم برای رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه است.
 
مسواک زدن دندان‌ها سطح دندان و محیط دهان را پاکسازی می‌کند و تمامی جرم‌های روی دندان را تمیز می‌کند.
 
استفاده از نخ دندان باقی مانده غذاها را از لابه‌لای دندان بیرون می‌کشد و به تمیز شدن دهان کمک بیشتری می‌کند به خاطر داشته باشید که حداقل ۲ بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار نیز لابه‌لای دندان‌ها را با نخ دندان تمیز کنید. 
 
در زمان مسواک زدن دندان‌ها فراموش نکنید که سطح زبان را نیز با مسواک تمیز کنید.
 
پر کردن به‌موقع دندان‌های آسیب‌دیده می‌تواند از تشدید پوسیدگی و خراب شدن ریشه دندان جلوگیری کند.
 
در این روش دندانپزشک بخش آسیب‌دیده دندان را با استفاده از یک مته مخصوص خارج می‌کند و سپس داخل دندان با موادی مخصوص پر می‌شود.
 
برای دندان‌هایی که میزان آسیب‌دیدگی شدیدتری دارند و یا لازم است کنده شوند، از روکش یا ایمپلنت استفاده می‌شود.
 
فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به تقویت مینای دندان کمک می‌کند و مقاومت دندان‌ها را در برابر باکتری‌ها و اسیدها افزایش می‌دهد.
 
استفاده از دهانشویه‌های آنتی باکتریال حاوی فلوراید می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند و موجب خوشبو شدن دهان شود.
 
گفتنی است، رعایت بهداشت دهان و دندان تنها به سلامت دندان‌ها ختم نمی‌شود و افرادی که به بهداشت دندان‌های خود توجه نمی‌کنند، معمولاً بیشتر با مشکلات مربوط به اعتمادبه‌نفس و بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند.
 
فراموش نکنید بسیاری از مشکلات دهان و دندان بدون علامت هستند و بعد از معاینات دقیق پزشک مشخص می‌شوند؛ از همین رو لازم است هر ۶ ماه یک بار دندان‌های خود را به یک دندانپزشک نشان دهید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار